Statut

STATUT
STOWARZYSZENIA RODZINNEGO OGRODU DZIAŁKOWEGO
„ PODLESIE ” W ZŁOTKOWIE

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1

1. Stowarzyszenie Rodzinnego Ogrodu Działkowego „PODLESIE” w Złotkowie, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest dobrowolną, samorządną, trwałą organizacją społeczną non profit, zrzeszającą osoby fizyczne, powołaną w celu prowadzenia ogrodu działkowego w obszarze działki nr ewid. 481/2 w obrębie Biedrusko, położonej we wsi Złotkowo gmina Suchy Las, powiat poznański, województwo wielkopolskie, stanowiącej własność Skarbu Państwa.

2. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 13 grudnia 2013r. o rodzinnych ogrodach działkowych.

3. Stowarzyszenie zakłada się na czas nieoznaczony.

§ 2

1. Siedzibą Stowarzyszenia jest wieś Złotkowo, gmina Suchy Las, powiat poznański, województwo wielkopolskie.

2. Terenem działania Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

§ 4

Organami Stowarzyszenia są: walne zebranie, zarząd i komisja rewizyjna.

§ 5

Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci i oznaczenia (logo), zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 6

1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych organizacji społecznych o podobnym profilu działania.

2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, służącą realizacji celów statutowych. Dochody z takiej działalności nie mogą być przeznaczane do podziału między jego członków.

3. Działalność Stowarzyszenia opiera się na społecznej pracy jego członków. Stowarzyszenie może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw lub zlecać zadania innym podmiotom oraz stałe odpłatne zadania członkom Stowarzyszenia.

§ 7

Użyte w niniejszym statucie określenia oznaczają:
1) ROD - Rodzinny Ogród Działkowy "PODLESIE";
2) użytkownik działki - pełnoletnią osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z działki w ROD na podstawie zawartej umowy dzierżawy;
3) infrastruktura ogrodowa - budynki i budowle, ogrodzenia, aleje i drogi ogrodowe, parkingi, place zabaw, świetlica, hydrofornia, sieci wodociągowe i energetyczne oraz inne urządzenia znajdujące się na terenie ROD przeznaczone do wspólnego używania przez użytkowników działek oraz służące do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania ROD;
4) opłaty ogrodowe - uiszczane przez użytkownika działki opłaty wynikające z uczestnictwa w pokrywaniu kosztów funkcjonowania ROD, a w szczególności związane z zarządzaniem, utrzymaniem terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej.

ROZDZIAŁ II
Cele i środki ich realizacji

§ 8

1. Zasadniczym celem Stowarzyszenia jest prowadzenie ROD, w tym dążenie do ochrony prawnych i materialnych interesów jego członków. Stowarzyszenie dąży do uzyskania tytułu prawnego do gruntu, na którym usytuowany jest Rodzinny Ogród Działkowy „PODLESIE”.

2. Stałym celem Stowarzyszenia jest zapewnienie jego członkom i ich rodzinom aktywnego wypoczynku i możliwości prowadzenia upraw ogrodniczych na własne potrzeby na dotychczas użytkowanych działkach w ogrodzie. Ten cel Stowarzyszenia realizowany jest poprzez wykonywanie następujących zadań:
a) podejmowanie działań zmierzających do polepszania warunków wypoczynku i prowadzenia upraw na terenie ogrodu,
b) kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka,
c) utrzymanie warunków bezpieczeństwa na terenie ogrodu,
d) przestrzeganie przez Stowarzyszenie i jego członków przepisów dotyczących ochrony środowiska oraz podnoszenia świadomości ekologicznej,
e) poradnictwo w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych,
f) przestrzeganie przez członków zasad współżycia społecznego,
g) ochronę interesów członków w zakresie wynikającym z ich członkostwa,
h) gromadzenie majątku zapewniającego działalność Stowarzyszenia,
i) aktywną współpracę z organami administracji publicznej i innymi podmiotami dla realizacji celów Stowarzyszenia i w jego interesie,
j) inicjowanie różnych form wypoczynku na terenie ogrodu,
k) organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży w celu przeciwdziałania różnym formom uzależnień,
l) wspieranie potrzeb rehabilitacji ruchowej osób niepełnosprawnych.

4. Stowarzyszenie prowadzi także działalność społeczną o charakterze socjalnym, charytatywnym, rekreacyjnym, edukacyjnym i wychowawczym na rzecz członków Stowarzyszenia i ich rodzin.

5. Dla usprawnienia działań organizacyjnych Stowarzyszenie wprowadza niezbędne regulaminy i przepisy porządkowe.

6. Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez gospodarowanie uzyskiwanymi funduszami, a w tym w szczególności:
a) zbieranymi składkami członkowskimi,
b) opłatami ogrodowymi,
c) z darowizn, spadków i zapisów,
d) z dochodów z własnej działalności,
e) z dochodów z majątku stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ III
Nabycie i utrata członkostwa

§ 9

Członkiem Stowarzyszenia może być osoba pełnoletnia zamieszkała na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, użytkująca działkę ogrodniczą w Rodzinnym Ogrodzie „PODLESIE” z którą zawarto umowę dzierżawy. W przypadku zawarcia umowy dzierżawy z obojgiem małżonków, członkiem stowarzyszenia może zostać wyłącznie jedno z nich.

§ 10

1. Podstawą nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu jest złożenie przez osobę zainteresowaną deklaracji członkowskiej oraz podjęcie przez zarząd ROD uchwały o wyrażeniu zgody na przyjęcie w poczet członków. Deklaracji nie składają członkowie założyciele Stowarzyszenia.

2. Zarząd może odmówić zgody na członkostwo w Stowarzyszeniu, w przypadku gdy zainteresowany:
a) postępuje w sposób sprzeczny z postanowieniami regulaminu ogrodu oraz celami Stowarzyszenia,
b) nie wywiązuje się z obowiązków płatniczych związanych z użytkowaniem działki lub pokrywaniem kosztów wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie ogrodu.

3. Uchwała zarządu powinna być podjęta w ciągu 30 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej. Uchwała zawierająca odmowę zgody na nabycie członkostwa wymaga uzasadnienia. Zarząd niezwłocznie doręcza uchwałę zainteresowanemu. Uchwała zarządu o wyrażeniu zgody na nabycie członkostwa jest podstawą wpisu na listę członków.

4. Za dzień nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu uważa się dzień podjęcia przez zarząd uchwały o wyrażeniu w tej sprawie zgody.

§ 11

1. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje:
a) w związku ze złożeniem wniosku członka o wykreślenie z listy członków Stowarzyszenia,
b) w przypadku podjęcia przez zarząd uchwały o utracie członkostwa w Stowarzyszenia w związku z niewypełnianiem przez członka jego obowiązków statutowych, w szczególności zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań wobec Stowarzyszenia przez okres przekraczający dwanaście miesięcy.

2. Wykluczenie z członkostwa w stowarzyszeniu następuje z powodu:
a) działania na szkodę Stowarzyszenia
b) łamania statutu, regulaminu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia.

3. Przed podjęciem uchwały o utracie lub wykluczeniu członkostwa w Stowarzyszeniu zarząd wzywa członka do wypełnienia obowiązków, w szczególności do usunięcia w wyznaczonym terminie uchybień. W razie bezskutecznego upływu terminu zarząd zawiadamia członka o terminie posiedzenia zarządu, na którym jego sprawa ma być rozpatrywana oraz umożliwia mu złożenie wyjaśnień. Brak stawiennictwa członka na posiedzeniu zarządu nie wstrzymuje podjęcia uchwały. Uchwała zarządu wymaga uzasadnienia. Uchwałę niezwłocznie doręcza się członkowi. Uchwała zarządu jest podstawą do wykreślenia członka z listy członków.

4. Od uchwały zarządu członkowi przysługuje odwołanie do sądu powszechnego.

§ 12

Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa:
a) w razie śmierci członka,
b) w razie rozwiązania Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ IV
Prawa i obowiązki członków zwyczajnych i członków wspierających

§ 13

1. Członek zwyczajny ma prawo:
a) uczestniczyć z prawem głosu w walnych zebraniach,
b) wybierać i być wybieranym do organów Stowarzyszenia,
c) występować z wnioskami i postulatami do organów Stowarzyszenia,
d) zwracać się do organów Stowarzyszenia o ochronę swoich interesów w zakresie członkostwa w Stowarzyszeniu,
e) być obecnym, zabierać głos i składać wyjaśnienia na posiedzeniach zarządu w części dotyczącej podejmowania decyzji w jego sprawie,
f) korzystać z majątku Stowarzyszenia na zasadach określonych statutem, regulaminami i uchwałami organów Stowarzyszenia.

§ 14

1. Członek zwyczajny obowiązany jest:
a) realizować cele i zadania Stowarzyszenia,
b) przestrzegać przepisów powszechnie obowiązującego prawa, postanowień statutu, regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia oraz zasad współżycia społecznego,
c) uiszczać w terminie składki członkowskie i inne opłaty uchwalone przez walne zebranie, a także opłatę ogrodową oraz opłaty za użytkowanie energii elektrycznej na terenie działki, a przypadku zwłoki - również obowiązujące odsetki ustawowe,
d) otaczać opieką mienie Stowarzyszenia,
e) szanować mienie innych członków,
f) informować osoby wprowadzane przez siebie na teren ogrodu o zasadach korzystania z ogrodu i odpowiadać za zachowanie się tych osób,
g) zwracać uwagę innym członkom oraz osobom trzecim w przypadku zachowywania się przez nich w sposób niezgodny z zasadami współżycia społecznego lub w inny sposób szkodliwy z punktu widzenia celu realizowanego przez Stowarzyszenie.

2. Członek nie ma prawa prowadzić przy wykorzystaniu działki jakiejkolwiek innej działalności niezgodnej z celem i zadaniami Stowarzyszenia.

3. Członek ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone przez niego szkody na terenie ogrodu lub w majątku Stowarzyszenia.

§ 15

1. W przypadku naruszenia obowiązków członka zarząd może nałożyć na niego karę porządkową.

2. Karami porządkowymi są:
a) upomnienie,
b) nagana z ostrzeżeniem.

3. Rodzaj kary porządkowej zależy od stopnia przewinienia.

4. Przed zastosowaniem kary porządkowej zarząd wzywa pisemnie członka do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych uchybień.

5. Nałożenie kary porządkowej następuje w drodze uchwały zarządu z uzasadnieniem. Uchwałę doręcza się niezwłocznie członkowi.

6. Przed podjęciem uchwały o nałożeniu kary porządkowej zarząd obowiązany jest zawiadomić członka z 7 - dniowym wyprzedzeniem o terminie posiedzenia zarządu, na którym ma być rozpatrywana jego sprawa oraz umożliwić mu złożenie wyjaśnień. Niestawiennictwo członka prawidłowo powiadomionego nie wstrzymuje podjęcia uchwały.

7. W przypadku wyrządzenia przez członka szkody materialnej na terenie ogrodu lub w majątku Stowarzyszenia, wielkość szkody i zakres odpowiedzialności członka oraz termin wniesienia rekompensaty finansowej lub naprawy szkody w inny sposób, określa zarząd podejmując w tej sprawie uchwałę. Formę i tryb postępowania odwoławczego, określone w pkt. 3, 4, 5, 6, 7 stosuje się odpowiednio.

ROZDZIAŁ V
Organy Stowarzyszenia

§ 16

Najwyższym organem Stowarzyszenia jest walne zebranie. W sprawach, w których statut nie przewiduje właściwości innych organów Stowarzyszenia, kompetencje należą do walnego zebrania.

§ 17

1. Zarząd Stowarzyszenia, komisja rewizyjna stanowią organy, których członków wybiera się w wyborach powszechnych, bezpośrednich, przeprowadzonych w głosowaniu tajnym. Dopuszczalne jest głosowanie jawne za zgodą wszystkich uczestników walnego zebrania. Za wybrane uważa się osoby, które uzyskały największą ilość głosów. Tryb przeprowadzenia wyborów określa uchwała walnego zebrania.

2. Czynne i bierne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia przysługuje każdemu członkowi posiadającemu pełną zdolność do czynności prawnych.

3. Każdy członek korzystający z czynnego i biernego prawa wyborczego ma jeden głos.

4. Podczas walnego zgromadzenia w odrębnym głosowaniu członkowie dokonują wyboru prezesa Stowarzyszenia na kolejną kadencję.

5. Bezpośrednio po zakończeniu walnego zebrania, na którym przeprowadzono wybory członków do organów Stowarzyszenia, ich członkowie wybierają ze swego grona:
a) w zarządzie – wiceprezesa, sekretarza, skarbnika,
b) w komisji rewizyjnej – przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.

§ 18

1. Członek organu Stowarzyszenia może być w każdym czasie odwołany przez walne zebranie. Walne zebranie podejmuję uchwałę w sprawie odwołania na wniosek organu Stowarzyszenia albo na wniosek co najmniej 1/5 członków.

2. Członek organu Stowarzyszenia, wobec którego zgłoszono wniosek o odwołanie, do czasu odbycia walnego zebrania jest zawieszony w obowiązkach i uprawnieniach.

§ 19

1. Kadencja organów Stowarzyszenia trwa cztery lata.

2. Mandat członka organu wygasa z dniem:
a) odbycia walnego zebrania zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok sprawozdawczy kadencji,
b) odwołania z pełnionej funkcji,
c) rezygnacji z funkcji złożonej zarządowi,
d) utraty członkostwa w Stowarzyszeniu,
e) wygaśnięcia członkostwa w Stowarzyszeniu,
f) utraty pełnej zdolności do czynności prawnych.

3. W przypadku wygaśnięcia mandatów członków organu z wyboru lub ich rezygnacji z pełnionej funkcji dokonuje się wyborów uzupełniających. Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio § 17 Statutu.

4. Do czasu wyborów uzupełniających organ Stowarzyszenia może dokooptować do swego składu nowych członków organu w liczbie do wielkości 1/3 składu, w celu realizacji zadań statutowych.

5. Nie można być członkiem więcej niż jednego organu Stowarzyszenia.

6. W skład tego samego organu z wyboru lub dokooptowania nie mogą wchodzić członkowie będący dla siebie krewnymi, małżonkami albo pozostający w stosunku przysposobienia.

§ 20

1. Członek organu Stowarzyszenia wykonuje swoją funkcję osobiście, z zachowaniem najwyższej staranności, zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem, statutem, regulaminami i uchwałami Stowarzyszenia.

2. Członek organu z wyboru odpowiada wobec Stowarzyszenia za działania niezgodne z prawem, statutem, regulaminami i uchwałami organów Stowarzyszenia oraz za zaniechania związane z pełnioną funkcją.

§ 21

1. Decyzje organów Stowarzyszenia podejmowane są w formie uchwał, w głosowaniu jawnym lub tajnym i wymagają formy pisemnej. Głosowanie tajne zarządza się przy wyborach, w sprawach osobowych oraz na żądanie choćby jednego członka organu Stowarzyszenia lub członka Stowarzyszenia.

2. Uchwały komisji rewizyjnej i zarządu podejmowane są większością głosów przy obecności ponad połowy liczby członków organu, chyba że przepisy statutu stanowią inaczej.

3. Uchwały organów Stowarzyszenia niezgodne z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, postanowieniami statutu, regulaminów i uchwałami walnych zebrań są nieważne.

4. Uchwały podjęte zgodnie z prawem obowiązują wszystkich członków oraz członków wspierających, a w sprawach dotyczących zarządzania wspólnotą ogrodową są obowiązujące także dla użytkowników działek, którzy nie przystąpią do Stowarzyszenia.

§ 22

1. Pisma kierowane do członków Stowarzyszenia doręczane są listem zwykłym, poleconym lub za pokwitowaniem odbioru, albo za zgodą członka - pocztą elektroniczną.

2. W sprawach spornych, wykraczających poza kompetencje organów Stowarzyszenia, stosuje się obowiązujący stan prawny i rozstrzygnięcia w postępowaniu przed sądami powszechnymi.

Walne zebranie członków Stowarzyszenia

§ 23

1. Walne zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2. Walne zebranie członków może być zwyczajne oraz nadzwyczajne.

3. Zwyczajne walne zebranie członków odbywa się nie później niż do końca drugiego kwartału roku następującego po roku sprawozdawczym, kończącym się 31 grudnia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania, listem zwykłym, telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Stowarzyszenia oraz na stronie internetowej Ogrodu.

3. Nadzwyczajne walne zebranie może być zwołane w każdym czasie. Jest zwoływane przez zarząd z własnej inicjatywy, a także na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad nadzwyczajnego walnego zebrania zarząd zawiadamia listownie, albo - za zgodą członka - pocztą elektroniczną co najmniej 14 dni przed jego terminem.

4. W przypadku, gdy zarząd nie zwoła walnego zebrania w terminie określonym w
§ 23 ust. 2 statutu lub w terminie 2 tygodni od dnia złożenia żądania przez organ Stowarzyszenia lub 1/3 członków, prawo i obowiązek zwołania walnego zebrania przysługuje komisji rewizyjnej.

§ 24

1. Do podstawowych kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
b) wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
c) dokonanie oceny działalności zarządu za rok sprawozdawczy i podjęcie uchwały na wniosek komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia jego członkom absolutorium z pełnionych przez nich funkcji,
d) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
e) uchwalenie planu gospodarczego na kolejny rok sprawozdawczy,
f) ustalenie wysokości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Stowarzyszenia w kolejnym roku sprawozdawczym,
g) podejmowanie uchwał w niezbędnym zakresie dotyczących funkcjonowania Stowarzyszenia i wspólnoty ogrodowej,
h) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia,
i) uchwalenie zmian statutu.

2. Przedmiotem obrad zebrań nadzwyczajnych są sprawy zgłoszone przez wnioskujący organ Stowarzyszenia lub przez 1/3 członków.

§ 25

1. Walne zebranie zwołuje się w siedzibie Stowarzyszenia lub w ustalonym innym miejscu.

2. Walne zebranie w pierwszym terminie jest prawomocne przy obecności ponad połowy członków Stowarzyszenia.

3. W przypadku zgromadzenia na walnym zebraniu mniej niż połowy członków Stowarzyszenia może ono odbyć się w drugim terminie, po upływie co najmniej 30 minut po godzinie podanej w pierwszym terminie, jeżeli w zawiadomieniu podano taką możliwość i pouczono członków Stowarzyszenia, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich członków i pozostałych dzierżawców działek.

4. Walne zebranie otwiera prezes zarządu Stowarzyszenia, a w razie jego nieobecności wiceprezes, lub inna osoba wyznaczona przez prezesa. Następnie spośród osób uprawnionych do uczestnictwa w walnym zebraniu wybiera się przewodniczącego, oraz sekretarza zebrania. Przewodniczący przeprowadza zebranie zgodnie z uchwalonym porządkiem i regulaminem.

5. Z przebiegu walnego zebrania sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący oraz sekretarz zebrania. Do protokołu dołącza się uchwały i listę obecności uczestników walnego zebrania.

§ 26

1. Członek Stowarzyszenia może uczestniczyć w walnym zebraniu osobiście lub przez pisemnie ustanowionego pełnomocnika.

2. W sprawach nie objętych porządkiem obrad nie można podjąć uchwały. Wnioski o charakterze porządkowym mogą być uchwalone, mimo że nie były umieszczone w porządku obrad.

Zarząd

§ 27

1. Skład członków zarządu ustala walne zebranie w liczbie pięciu osób.

2. Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz we wszystkich sprawach.

§ 28

Do kompetencji zarządu należą w szczególności następujące działania:

1. Przyjmowanie w poczet Stowarzyszenia nowych członków.

2. Reprezentowanie Stowarzyszenia w kontaktach z organami administracji publicznej w sprawach administracyjnych i podatkowych, a także w postępowaniach przed sądami powszechnymi.

3. Zawieranie umów z podmiotami zewnętrznymi, związanych z bieżącym działaniem Stowarzyszenia.

4. Ustalanie projektów stawek opłat ogrodowych niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania ogrodu.

§ 29

1. Do składania oświadczeń i zaciągania zobowiązań o charakterze majątkowym w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie prezesa łącznie z innym członkiem zarządu lub wiceprezesa z dwoma członkami zarządu.

2. Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującym prawem, statutem, regulaminami oraz uchwałami walnych zebrań i innych organów Stowarzyszenia realizując cel i zadania Stowarzyszenia oraz stojąc na straży jego interesu. W szczególności zarząd realizuje roczne plany gospodarcze oraz inne uchwały walnego zebrania wyznaczające zarządowi zadania do wykonania.

3. Zarząd dokonuje wydatków oraz zaciąga zobowiązania o charakterze finansowym i majątkowym wyłącznie na podstawie i w zakresie określonym uchwałami walnych zebrań.

§ 30

1. Na wniosek komisji rewizyjnej członek zarządu może być zawieszony w wykonywaniu swojej funkcji na okres nie dłuższy niż trzy miesiące.

2. Uchwałę o zawieszeniu podejmuje komisja rewizyjna. Uchwała wymaga uzasadnienia.

3. W przypadku podjęcia uchwały o zawieszeniu członka zarządu, komisja rewizyjna może zwołać walne zebranie i umieścić w jego porządku obrad sprawę odwołania zawieszonego członka z jego funkcji.

§ 31

1. Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach odbywanych zgodnie z ustalonym terminarzem, na posiedzeniach zwoływanych przez prezesa zarządu z jego inicjatywy, a także na posiedzeniach zwoływanych na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zarządu lub na żądanie komisji rewizyjnej.

2. Obradom przewodniczy prezes zarządu.

3. Uchwały podpisują członkowie zarządu, którzy brali udział w głosowaniu.

4. Z posiedzenia zarządu sporządzany jest protokół, który podpisywany jest przez uczestników posiedzenia.

5. W posiedzeniach zarządu może uczestniczyć, bez prawa głosu, członek komisji rewizyjnej.

§ 32

1. Pracą zarządu kieruje prezes. W zastępstwie prezesa działa wiceprezes.

2. Zarząd uchwala regulamin pracy zarządu, w którym określa w szczególności wewnętrzny podział zadań pomiędzy członków zarządu, tryb zwoływania i odbywania posiedzeń, zasady przechowywania dokumentacji.

Komisja rewizyjna

§ 33

1. Liczbę członków komisji rewizyjnej ustala walne zebranie w liczbie od trzech do pięciu członków.

2. Komisja rewizyjna sprawuje stały nadzór nad Stowarzyszeniem we wszystkich dziedzinach jego działalności. Do zakresu jej działania zalicza się w szczególności:
a) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia;
b) ocena pracy zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
c) występowanie do zarządu z wnioskami i zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
d) zgłaszanie zarządowi umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał zarządu sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami organów Stowarzyszenia;
e) wnioskowanie o odwołanie zarządu lub poszczególnych członków zarządu w przypadku stwierdzenia nadużyć;
f) prawo do żądania zwołania posiedzenia zarządu albo zwoływania nadzwyczajnego walnego zebrania w przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości lub niewywiązywania się przez zarząd z jego statutowych obowiązków;
g) składanie podczas walnego zebrania sprawozdań ze swej działalności;
h) wykonanie badania sprawozdania gospodarczego zarządu i przedstawienie wyników tego badania walnemu zebraniu;
i) przedstawienie walnemu zebraniu sprawozdania ze swojej działalności w roku sprawozdawczym.

3. Posiedzenia komisji rewizyjnej odbywają się nie rzadziej niż trzy razy w roku sprawozdawczym.

ROZDZIAŁ VI
Majątek i fundusze

§ 34

1. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, w wysokości ustalonej przez walne zebranie, opłat ogrodowych oraz darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku Stowarzyszenia, z ofiarności publicznej i innych źródeł.

2. Majątek Stowarzyszenia stanowią, w szczególności, środki finansowe i prawa majątkowe, pochodzące lub nabyte ze źródeł, o których mowa w ust. 1.

3. Wszelkie nadwyżki finansowe przeznaczane są na działalność statutową.

§ 35

1. Dzierżawca działki jest obowiązany uczestniczyć w pokrywaniu kosztów funkcjonowania ROD w częściach przypadających na jego działkę, przez uiszczanie opłat ogrodowych.
2. Wysokość opłaty ogrodowej jest uchwalana corocznie przez Walne Zebranie, które określa wysokość lub sposób wyliczenia tych opłat, jednak nie później niż do 30 czerwca.
3. Na koszty funkcjonowania ROD składają się w szczególności:
1) wydatki na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej;
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej;
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne w tym opłata za użytkowanie gruntu;
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
5) wydatki związane z zarządzaniem ROD.

§ 36

1. Zarząd opracowuje projekt planu gospodarczego na dany rok, który obejmuje plan wydatków na bieżącą działalność Stowarzyszenia, pokrywanych z funduszu statutowego. Plan gospodarczy może również zawierać plan wydatków na modernizację, remonty i inwestycje w ogrodzie, pokrywanych z funduszu celowego.

2. Plan gospodarczy uchwala walne zebranie. Do czasu uchwalenia planu gospodarczego przez walne zebranie zarząd dokonuje wydatków na podstawie jego projektu z wyłączeniem nowych zadań inwestycyjnych.

3. Wydatkowanie środków z funduszu celowego dozwolone jest wyłącznie na podstawie uchwały walnego zebrania.

§ 37

1. Gromadzenie i przechowywanie środków finansowych Stowarzyszenia odbywa się na koncie bankowym.

2. Wpłaty członków na rzecz Stowarzyszenia dokonywane są na konto bankowe Stowarzyszenia lub bezpośrednio do skarbnika Składki członkowskie powinny zostać wniesione do dnia 30 kwietnia danego roku. Nowoprzyjęci członkowie wpłacają składki w ciągu dwóch tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.

3. W przypadku niedokonania przez członka wpłaty w wymaganym terminie zarząd obowiązany jest do naliczania ustawowych odsetek za zwłokę licząc od dnia następnego po ustalonym terminie.

4. Składka ustalana jest w kwocie rocznej i jest niepodzielna.

ROZDZIAŁ VII
Ewidencje i rejestry

§ 38

1. Zarząd ROD prowadzi ewidencję działek w ROD "PODLESIE".
2. Ewidencja działek obejmuje:
1) numer porządkowy działki,
2) powierzchnię działki,
3) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania osoby lub osób, którym przysługuje prawo do działki w ROD i rodzaj tego prawa, adres korespondencyjny i adres poczty elektronicznej.
3. Ewidencję działek prowadzi się w formie pisemnej lub elektronicznej pozwalającej na sporządzanie wydruków.

§ 39

1. Podstawę wpisu do ewidencji działek stanowi dokument potwierdzający nabycie prawa do działki w ROD.
2. Podstawę wykreślenia z ewidencji stanowi dokument potwierdzający wygaśnięcie prawa do działki w ROD.

§ 40

1. Dla każdej działki w ROD prowadzi się oddzielne akta ewidencyjne.
2. Akta ewidencyjne składają się w szczególności z dokumentów będących podstawą dokonania wpisu do ewidencji działek, zmiany jego treści, wniosków o wydanie wypisu, korespondencji ogólnej oraz dokumentów dotyczących zmiany wpisu lub wykreślenia z ewidencji działek, a także umowy o użytkowanie przyłącza elektrycznego.

§ 41

1. Działkowiec zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia zarządu ROD w formie pisemnej o zmianie swojego miejsca zamieszkania w celu aktualizacji wpisu w ewidencji działek.
2. W razie niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, korespondencja skierowana do działkowca na adres ujawniony w ewidencji działek, po jej zwrocie przez pocztę, uważana jest za skutecznie doręczoną.

§ 42

Stowarzyszenie prowadzi rejestr członków Stowarzyszenia. Zapisy § 41 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

ROZDZIAŁ VIII
Rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 43

1. Podstawą podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia stanowią w szczególności przyczyny określone przepisami prawa oraz niemożność realizacji celów Stowarzyszenia.

2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje walne zebranie większością 2/3 głosów oddanych w obecności co najmniej połowy członków. W uchwale o rozwiązaniu należy obligatoryjnie wskazać likwidatorów.

3. Likwidatorzy przeprowadzają czynności likwidacyjne zmierzające do zakończenia działalności i bytu prawnego Stowarzyszenia, w szczególności likwidatorzy kończą bieżące sprawy Stowarzyszenia, ściągają wierzytelności, wypełniają zobowiązania i upłynniają majątek Stowarzyszenia.

4. Likwidatorzy przedkładają do zatwierdzenia walnemu zebraniu sprawozdanie z czynności likwidacyjnych, w którym przedstawiają również propozycję podziału majątku pozostałego po zakończeniu czynności likwidacyjnych.

5. Po zatwierdzeniu sprawozdania z czynności likwidacyjnych likwidatorzy składają wniosek o wykreślenie Stowarzyszenia z rejestru.

ROZDZIAŁ VIII
Zmiana statutu i postanowienia końcowe

§ 44

Zmiany statutu albo uchwalenie nowego statutu Stowarzyszenia wymagają uchwały walnego zebrania, podjętej większością 2/3 głosów oddanych w obecności co najmniej połowy członków.

§ 45

Statut wchodzi w życie z dniem wpisu do KRS.